BRUSSEL – “Er zijn dingen die tegelijk beter en goedkoper kunnen. Het zal ook moeten… Maar dat wil niet zeggen dat men elke keer ook minder personeel nodig heeft. Dat is niet noodzakelijk beter of goedkoper.”, opent Chrisoph Vandenbulcke. Als coördinator van het Vlaams team Openbare Diensten van het ACV, ziet hij voor de overheidssector een grote uitdaging: een efficiënt overheidsapparaat uitbouwen dat enerzijds werkt zoals het hoort en anderzijds de juiste profielen uit de arbeidsmarkt kan aantrekken. Maar er zijn struikelblokken.
“Er is een soort fetisj over het verminderen van het aantal ambtenaren. Men vergeet dan het effect op de dienstverlening.” Dat leidt vaak tot beslissingen die een averechts gevolg hebben. Een blinde besparingsdrang waar uiteindelijk de burger het slachtoffer van wordt. Want minder ambtenaren leidt niet automatisch tot een efficiënt werkende overheid.[pullquote]“De ICT dienst van de Vlaamse overheid kan goedkoper, maar via een (dure) uitbesteding heb je minder ambtenaren in dienst.”[/pullquote]
Thuiswerken populair
Ook de motivatie achter thuiswerken en satellietkantoren is niet altijd zo doordacht. “Het moet meer zijn dan alleen een besparingsmiddel op kantoorruimte, het moet een onderdeel worden van het voordelenpakket.” Mobiliteit wordt immers meer en meer een doorslaggevende factor bij de jobkeuze. Vooral thuiswerken blijkt populair te zijn. “We beginnen dat toch wel te merken tijdens de selectiegesprekken. Zeker bij de jongeren.”
Tot nu toe is elke toepassing van thuiswerken binnen de Vlaamse overheid op vrijwillige basis. Het gaat steeds om een individuele overeenkomst tussen de ambtenaar en zijn leidinggevende die beiden eenzijdig kunnen opzeggen. Verder zijn er verschillen tussen de instellingen. De randvoorwaarden verschillen steeds naargelang de jobinhoud en de gewoontes van huis. “De invoering van thuiswerk is elke keer maatwerk”, weet Christoph. “Als vakbond worden wij graag op voorhand betrokken bij de invoering. Op die manier kunnen we alle scenario’s aftoetsen en vermindert de kans op conflicten achteraf. ‘Bezint eer ge begint’ is ons motto.”
Burger helpen
Naast de locatie waar men werkt, staan ook de werktijden ter discussie. Glijdende werkuren met een vaste stamtijd waarin men zeker aanwezig moet zijn worden meer en meer standaard. Christoph sluit af met een persoonlijke bemerking “Het concept servicetijden hoor je minder maar is voor mij belangrijker. De tijdstippen waarop de burger toegang heeft tot de overheidsdiensten. De mensen moeten geholpen worden, dat is het belangrijkste. Zolang die servicetijden gevrijwaard worden maakt het eigenlijk niet uit hoe en waar men werkt.”