Hasthags op Facebook… Niemand die wist wat ze waren zag ze echt graag naar Facebook komen, denk ik. Het leek op een ongelukkige poging van Facebook om ideeën te pikken van de opkomende concurrentie Twitter. Aanvankelijk zag ik er niet veel onheil in. Laten we eerlijk zijn: in België is Twitter nog steeds relatief onbekend. Voor veel mensen is het iets dat ze in de krantenartikels zien terug komen, maar daar blijft het dan ook bij. Iedereen die Twitter goed genoeg kent en hashtags gebruikt, leek zich niet geroepen te voelen om die naar Facebook te brengen. Tot vorige week zag ik ook dan ook geen logische redenen waarom hashtags zouden doorbreken op Facebook… En toen was er de #SaveTheDay hashtag van Doctor Who. Een van de grootste geek fandoms van Europese makelij lanceerde bovenstaand filmpje waarin ‘The Doctor’ – aanbeden door geeky fans over de hele wereld – hen oproept om hashtags te gebruiken (en sporadisch aankondigt dat alle katjes gaan verdwijnen in 2014). Nu, Doctor Who is nooit echt doorgebroken in België, geen van de grote Vlaamse zenders zendt de serie op regelmatige basis uit, en daardoor is het hier in België een nobele onbekende voor het grote publiek, enkel gekend in de meer “geeky” kringen. Toch moet ik de makers als marketeer en liefhebber van sociale media feliciteren met het concept achter deze campagne. Het is ronduit geniaal bedacht. Over de hele wereld wachten talloze fans van de serie al maanden op de special die het volgende seizoen zal aankondigen. De achterliggende marketingcampagne trok voor het eerst mijn aandacht met hun openingscampagne, waarin je via je Facebook account een gepersonaliseerde uitnodiging naar je vrienden kon sturen om samen naar de seizoensopener te kijken of op zijn minst de datum vrij te houden. Je kon je eigen gezicht laten verwerken in een intro in ware “Doctor Who” stijl. (Bekijk hier een voorbeeldje).
Build the Tardis: hashtag by hashtag
Terwijl de fans op sociale media en fora al heftig begin te discussiëren over de beperkte informatie die mondjesmaat beschikbaar wordt gemaakt door BBC, werd ook nog deze extra campagne gelanceerd: www.doctorwhosavetheday.com Op deze manier kunnen de hardcore fans extra trailers en sneak previews verkrijgen als ze maar genoeg de hashtag #SaveTheDay gebruiken, bij voorkeur vergezeld van een bewijs van hun fan zijn. De resultaten van deze oproep mogen er best wel zijn. De website verzamelt nu reeds een paar droombeelden van sociale media fandom. De vraag die ik mij stel is of dit het soort van campagne is dat we in het sociale media tijdperk nu meer en meer zullen zien. Gaan we binnenkort ook massaal via hashtags onze favoriete kandidaat voor Sterren op de dansvloer of ‘The Voice’ nog kunnen redden van het oordeel van de jury? Of gaan kandidaten in dit soort spelletjes misschien een bonus krijgen bij het begint van de aflevering als zij het meeste hashtag of mentions sinds de afgelopen week hadden? Gaan onze ouders massaal Facebook beginnen spammen met familiefoto’s met de #familiekomteerst hashtag om een sneller een trailer van het nieuwe seizoen van familie te zien? Zullen Facebook groepen zoals “Bij 40.000 likes komt er een nieuw seizoen van Geubels en de Belgen” (+40 000 likes op minder dan 48 uur) binnenkort bepalen wat er op scherm komt of op welk moment?
De echte vraag
En bovenal, willen wij dit wel? Of gaat de marketingmachine de sociale mediakanalen zodanig overspoelen dat er binnenkort een markt is voor betaalde socialemediakanalen waar je dit soort dingen uit kunt filteren? Met de opkomst van advertising op Twitter (en hun beursgang) en Instagram, begin ik me meer en meer de vraag te stellen: “Zullen marketeers uiteindelijk de sociale media niet degraderen tot een marketingkanaal?“. Voel je vrij mij gerust te stellen of mijn zorgen te valideren in de comments…