“Ben jij vergroeid met dat ding?” Het is een opmerking die ik maar al vaak te hoor wanneer ik weer eens dacht subtiel mijn sociale media en e-mails aan het checken te zijn. Gelukkig ben ik niet de enige. In de cirkel van ‘mobiele believers‘ is het volkomen sociaal aanvaardbaar dat je tijdens een gesprek een oog en een hand uitbesteedt aan je smartphone. And our numbers are growing.
Ik ben dus niet de enige die vergroeid lijkt te zijn met zijn smartphone- en sociale media-accounts. Vorige week nog keek een nieuwe collega verbaasd op toen ze hoorde dat er géén wifi is om vervolgens op zoek te gaan naar de beste 3G-ontvangst op de werkvloer. Ik zuchtte even en deelde teleurgesteld de weinige plaatsen met goede ontvangst mee… Ja ik kende ze na drie weken al vanbuiten vrees ik. Gelukkig is de ontvangst wel aanvaardbaar in de vergaderzaal…
Ook op het werk worden de smartphones immers aanvaard in de vergaderingen. Werk-gsm’s weliswaar, iedereen die er eentje krijgt, wordt geacht bereikbaar te zijn. “We zitten te veel in meetings om alleen achter onze bureau bereikbaar te zijn”, klonk het in de eerste week, waarna prompt mijn gsm werd besteld. Dus ook als man moet ik nu al kunnen multitasken, tegelijk vergaderen en mails beantwoorden…
Ach laten we eerlijk zijn, net als velen kan ik eigenlijk niet meer ontsnappen aan het e-wereldje met zijn e-mails, tweets, likes en blogs. Bedrijven kunnen niet meer anders dan sociale media op te nemen in hun bedrijfscultuur. De inhoud van De Zevende Dag, Kruitfabriek, hun aanverwanten en zelfs van de gedrukte pers kun je ondertussen beïnvloeden met een paar pittige tweets of door foto’s van enkele slecht geparkeerde politiewagens online te gooien… Ja, gaandeweg is het ergens een deel geworden van ons dagelijks leven.
Als ik dan op Facebook de achterneefjes en -nichtjes online zie verschijnen besef ik stilletjes dat hun generatie waarschijnlijk nooit anders zal weten. Hun grootste probleem is bomma en vake van hun Facebook houden, want als die ook gaan reply’en op je statussen wordt het al snel gênant. Nee, net zoals mijn generatie niet snapt hoe de vorige rondkwam zonder computer, zal de volgende generatie zal zich geen vragen stellen bij het concept van altijd bereikbaar ‘moeten’ zijn.
En ooit was ik overtuigd dat dat goed was. Dat als iedereen actief was op sociale media, mensen terug contact met elkaar zouden zoeken en dat er zo ook terug meer begrip en conversatie zou komen. Dankzij de Facebook-statussen van sommigen weet ik ondertussen wel beter…